Wat is de Preferente Partij Administratie?
Bij een restverdeling rond leveringszekerheid worden aansluitingen centraal toebedeeld aan leveranciers of balansverantwoordelijke partijen. Het is belangrijk om bij deze restverdeling minder of niet-gewenste combinaties tussen leveranciers en BRP’s te voorkomen.
Daarom is de Preferente Partij Administratie (PPA) in het leven geroepen. EDSN beheert deze administratie. Hierin komt te staan aan welke marktpartijen aansluitingen worden toebedeeld als de procedure Leveringszekerheid in werking treedt. Hiermee is van tevoren duidelijk wie bij een restverdeling de BRP’s en leveranciers zijn.
Op het moment dat een leverancier wegvalt voor het grootverbruik segment, neemt de BRP de rol van de leverancier over in de procedure leveringszekerheid. Op dat moment moet ook bekend zijn wat de EAN-code is van iedere BRP in hun rol als leverancier.
Geef vanaf 28 november preferente partij gegevens door
Ga als BRP of vergunninghoudende leverancier na wie jouw preferente partij is in de restverdeling en ga als BRP na onder welke EAN-code de leveranciersrol kan worden overgenomen. Vanaf 28 november 2023 kun je dit registreren. Dat doe je als bestaande marktpartij via de dienst Registreren en beheer marktpartijen op Partners in Energie.
In het wijzigingsformulier staat vanaf 28 november het onderdeel ‘Preferente Partij Administratie’. Hier kun je jouw preferente partij gegevens invullen en wordt je gevraagd de akkoordverklaring van de preferente partij mee te sturen. Na het invullen ontvang je een bevestiging per e-mail. Deze registratie is onderdeel van het Marktpartij Register (MPR) wat wordt beheerd door EDSN.
Zorg ook voor actuele contactgegevens
Daarnaast is het ook van belang om de contactgroep Leveringszekerheid in het Contactpersonenregister (CPR) actueel te houden. Daarmee wordt direct met de juiste personen contact opgenomen als de procedure gestart wordt. Controleer daarom in het CPR of deze contactgegevens kloppen en werk deze indien nodig bij.
Invullen kan tot en met 10 januari 2024
Leveranciers en BRP’s hebben vanaf 28 november 2023 tot en met 10 januari 2024 de tijd om de administratie in te vullen. Als je in die periode geen preferente partij hebt ingevuld, wordt er na 11 januari 2024 automatisch een preferente partij combinatie geregistreerd. Als dit het geval is, ontvang je een notificatie per e-mail. Dit kan voor jou betekenen dat niet jouw voorkeurscombinatie wordt geadministreerd. Wel kun je via het wijzigingsproces in Partners in Energie altijd nog een wijziging doorgeven.
Op 28 november delen we op Partners in Energie alle praktische informatie over het invullen van de Preferente Partij Administratie.
Heb je vragen over deze nieuwe administratie, neem dan contact op met de EDSN Servicedesk via [email protected] of bel op werkdagen tussen 08:00 en 18:00 naar 033 – 422 46 20.